İçerik kavramını, “sözlü veya yazılı anlatımda verilmek istenen öz, düşünce, duygu ve imgelerin bütünü” olarak tanımlayabiliriz. Bu içeriklerin binlercesi her gün internet ortamına yükleniyor. Blogger’ların oluşturdukları blog yazıları, haber sitelerinin bildirdiği haberler, youtube, dailymotion gibi ortamlara yüklenen videolar, reddit, digg, 9gag gibi ortamlara yüklenen görseller/yazılar, sosyal medya ortamlarındaki paylaşımlar ve diğer tüm ortamlara yüklenenler internetteki içerik miktarını gün geçtikçe artırmaktadır. Bu içeriklerle birlikte mobil uygulama dünyasında da her gün binlerce uygulama App Store ve Google Play‘e yüklenmektedir. Globalde App Store ve Google Play’e günde yaklaşık 4000 uygulama submit (güncelleme ya da yükleme) ediliyor ve bu içerik zenginleşmesi gün be gün devam ediyor.
Mobil uygulama ortamı için düşünecek olursak; bu kadar çok içeriğin olduğu bir ortamda nasıl fark yaratabiliriz ? Ortaya çıkardığımız uygulamamızı müşterilerimizin beğenisine sunarken nelere dikkat etmeliyiz ? Müşterilerimizin uygulamamızı kullanmasını sürekli kılmak için ne gibi yöntemler izlemeliyiz ? Kısacası bu yazıda bir mobil uygulama yaratırken ve pazarlarken nelere dikkat etmemiz gerektiğini anlamaya çalışacağız:
1. Uygulamamızı neden geliştiriyoruz ?
Bir uygulamaya geliştirmeye başlarken öncelikle kendimize sormamız gereken soru bu uygulamayı geliştirmeye hangi sebep ile başladığımızdır. Para kazanmak için, herhangi bir probleme çözüm olması için, kullanıcıların hayatlarını kolaylaştıracağını düşündüğümüz için ya da kullanıcıları eğlendireceğini düşündüğümüz için… Hangi sebep olursa olsun öncelikle bunu belirlemeliyiz. Sebepsiz yere bir çalışmaya başlarsak karşılaşacağımız zorluklar sonucu vazgeçme ihtimalimiz fazla olur. Motivasyonumuzu çabuk kaybedebiliriz.
2. Uygulamamızı kimin için geliştiriyoruz ?
Ortaya bir uygulama çıkarmadan önce hedef kitlesini belirmemiz gerekiyor. Geliştireceğimiz uygulamamızı kimlerin kullanacağını belirlememiz ve uygulamamızın, belirlediğimiz hedef kitlenin ihtiyaçlarına yönelik özellikler barındırmasını sağlamalıyız. Örnek olarak hedef kitlemiz üniversitede okuyan öğrenciler veya özel sektörde çalışan beyaz yakalı erkekler ya da 25-35 yaş aralığındaki kadınlar vs. olabilir. Hedef kitlemizi net bir şekilde belirlemeli ve hedef kitlemize yönelik bir uygulama yapmalıyız. “Hedef kitlemizi ne kadar geniş tutarsak uygulamamız o kadar çok indirilir ya da paylaşılır” düşüncesi yanlıştır. Hedef kitlemizi ne kadar daraltırsak uygulamamız o kadar doğru kişiye ulaşır. Doğru kişiler uygulamamızı daha çok sahipleneceği için uygulamamızın yaygınlaşması daha hızlı olacak, uygulamamız daha kalıcı olacaktır.
3. Elimde ne var ?
Uygulama yaratırken kaynaklarımızın farkında olmamız gerekir. Uygulamamızda kullanacağımız materyallerin, sunacağımız servislerin, kullanacağımız görsellerin/videoların, uygulamamız bir oyun ise oyun senaryosunun/kurgusunun neler olduğunu belirleyip ona göre hareket etmemiz gerekir.
4. Güçlü yönüm ne ?
Uygulama yaparken beraber çalıştığımız ekip üyelerinin ya da tek başımıza çalışıyorsak kendimizin güçlü yönlerinin farkında olmamız gerekir. Örneğin; çizim yeteneği olan ve GUI tasarımıda uzman fakat yazı içeriği üretmede biraz eksiği olan bir ekip, uygulama geliştirirken görsel öğelere daha fazla yer vererek elindeki imkanlar ile daha başarılı işler çıkarabilir. Benzer şekilde görsel olarak içerik üretmede çok başarılı olmayan fakat yazı/edebiyat alanlarına başarılı bir ekip, kullanıcılarına ulaşırken görsel öğelerden çok yazı seçeneğini kullanırsa kendi yeteneklerini ön plana çıkarmayı daha kolay başarabilir.
5. Hedef kitlem neye aç ?
Hedef kitlemizi belirlememizin önemli olduğu gibi hedef kitlemizin ihtiyaçlarını da iyi bilmemiz oldukça önemlidir. Bu kitlenin alışkanlıklarını bilmemiz, onları daha yakından tanımamız ve ona göre hareket etmemiz, uygulamamızın kullanıcılarımız tarafından sevilmesi ve uygulamamızın yaygınlaşması açısından başka önemli bir etkendir. Hedef kitlemizi iyi analiz etmeliyiz.
6. Uygulamamızın adı ne olacak ?
Sosyal medyada her gün onlarca paylaşımla karşılaşıyoruz. Bu paylaşımlardan dikkatimizi çeken başlıklar olursa detayına girip inceliyoruz. Bu sebeple hedef kitlemize başarılı bir şekilde ulaşmak için uygulamamızın adı da çok önemlidir. Uygulamamızın adını belirlerken hedef kitlemizin ilgisini çekecek bir ad olmasına özen göstermeliyiz. Benzer şekilde sosyal medyada uygulamamızı tanıtan bir paylaşımda bulunurken yazının başlığı hedef kitlemize hitap etmeli.
7. Samimi olmalıyız
Uygulamamızın sağladığı servisler, özellikler vs. konusunda samimi olmalıyız. Uygulamamızın tanıtım yazısında uygulamamızın barındırmadığı servisler/özellikler hakkında bilgi olmamalı. Kullanıcıların uygulamamızı indirmeden önce edindiği bilgiler ile uygulamızın sağladıkları tutarlı olmalı. Aksi takdirde tutarsız bir bilgi ile karşılaşan kullanıcılar uygulamamız hakkında olumsuz yorumda bulunacaktır ya da en iyi ihtimalle arkadasına bakmadan kaçacaktır.
8. Rakiplerimizin farkında olmalıyız
Uygulamamıza benzer uygulama olup olmadığı araştırmamız ve mümkünse uygulamamızı marketteki rakip uygulamalardan farklılaştırmalıyız. Örneğin; instagram ile aynı özelliklere ve servislere sahip bir uygulama geliştirip markete koyarsak uygulamızın yayılma ve kullanılma ihtimali düşük olacaktır. Kullanıcılar tarafından bizim yeni uygulamamız yerine yıllardan beri oturmuş servisleriyle stabil bir uygulama olan Instagram tercih edilecektir. Fakat uygulamamızı Instagram’dan farklılaştırabilirsek ya da Instagram’a göre sadeleştirebilirsek uygulamamızın kullanıcılar tarafından kullanılma ihtimali artacaktır.
9. Uygulamamı nasıl yayacağım ?
Uygulamayı geliştirdikten sonra nasıl yaygınlaştıracağımızı belirlememiz gerekir. Uygulamamızın sosyal medya hesaplarını verimli bir şekilde kullanmalıyız. Bütçemiz dahilinde facebook ya da google reklamları vererek uygulamamızın yaygınlaşmasını sağlayabiliriz. Günlük küçük bütçelerle uygulamamızın yüzlerce kişinin sosyal medya anasayfasında görüntülenmesini sağlayabiliriz. Unutmayın ki uygulamanın yayılması süreklilik ve sabır gerektiren bir süreçtir. Yılmadan paylaşımlara devam etmeliyiz. Sürekliliği kaybetmeden belirli bir süre paylaşımlara devam etmemiz bizi kayda değer bir noktaya getirecektir.
10. Ben olsam bu uygulamayı kullanır mıydım ?
Geliştireceğimiz uygulama bize hitap eden bir uygulama olmayabilir. Fakat kendimize “eğer ben bu uygulamanın hedef kitlesinden biri olsaydım bu uygulamayı kullanır mıydım ?” diye sormalıyız ve cevabın “evet” olmasına dikkat etmeliyiz. “Ben olsam bu uygulamayı arkadaşlarıma tavsiye eder miydim ?” de kendimize sormamız gereken başka bir soru olabilir. Kendimizi hedef kitlemizin yerine koyarak empati yapmalıyız.
11. Yarattığım değer nedir ?
Geliştirdiğimiz uygulama sonunda ortaya çıkardığımız ürün bir değer yaratmalı. İnsanların hayatlarını kolaylaştırmak, eğlenceli vakit geçirmelerini sağlamak, insanlara zaman kazandırmak vs. bunların herbiri birer değerdir ve bizim uygulamız da varlığıyla bir değer yaratmalıdır. İnsanlar kullanmaya değer görmediği bir uygulama ile ilgilenmezler.
12. İnsanlara kendini ‘cool’ gösteren bir uygulama sunmalıyız
Bir uygulamayı sadece kendi işini gördüğü, kolaylaştırdığı için kullanan insanlar olduğu gibi, bir uygulamayı diğer insanlara ‘cool‘ görünmek için kullanan insanlar da vardır. İnsanlar sosyal ortamlarda olduğundan daha iyi görünme ya da iyi oldukları konuları öne çıkarma eğilimindedir. Biz de bu analize göre insanların bu tip eğilimlerine hitap edecek bir uygulama yaratmalıyız. İnsanlar bizim uygulamamızı kullanırken kendilerini daha iyi hissetmeliler.
Mobil uygulama geliştirirken ya da bir ürün ortaya çıkarmadan önce üzerinde durmamız gereken maddeleri özetlemeye çalıştım. Uygulamanızı geliştirme öncesi ve sonrasında bu maddeleri göz önünde bulundurursak faydalı olacağını düşünüyorum.
Bizi takipte kalın. Soru ve yorumlarınız için aşağıdaki formu kullanabilirsiniz.
3