Günümüzde insanlar kendisine yardımcı olacak ürün, hizmet veya bilgiyi bulmak için internete güveniyorlar. Bu insanlara ulaşmak ve arama motoru sonuç sayfası (SERP)′te karşılarına çıkmak için sorguladıkları kelimeleri ve ifadeleri ve bu kelimelere benzer kelimeleri web sitenizde bulundurmanız gerekir.
Bu noktada arama motoru optimizasyonu veya diğer bir ifadeyle SEO çalışması gibi terimler sıklıkla karşımıza çıkar. SEO′da yeniyseniz ve potansiyel müşterilerinizi bulmak için sitenize trafik çekmek istiyorsanız, bu konularda araştırma yaparken sürekli ″anahtar kelime″ terimi ile karşılaşmışsınızdır.
Peki anahtar kelime nedir ve neden önemlidir?
Bu içerikte yukarıdaki sorularla birlikte anahtar kelimelerin nasıl bulunacağı, SEO amacına göre nasıl seçilebileceği ve site içerisinde anahtar kelimelerin nasıl kullanılacağı gibi konulardan bahsedeceğiz.
Anahtar Kelime Nedir
Potansiyel müşterilerinizin sizi ve sunduklarınızı bulmak için sorgulayacakları kelimeleri belirlemek SEO′nun en temel amaçlarından biridir. Bu ifadelere anahtar kelime denir.
Arama sonuçlarında üst sıralara çıkmanızı sağlayan birçok kriter vardır ancak anahtar kelimeler google başta olmak üzere arama motorlarının sayfalarınızın ne ile alakalı olduğunu anlamalarına yardımcı olur. Belirli aramalarda uygun sayfaların arama sonuçlarında görüntülenmesi ve arayanların aradıklarını bulmalarını sağlamak için önemlidir.
Potansiyel müşterilerinizi bulmak istiyorsanız aradıkları kelimeleri belirlemeniz ve sitenizde doğru yerlerde bu kelimeleri kullanmalısınız. Bu sitenize daha fazla kullanıcı ve trafik çekmenize yardımcı olacaktır.
Tabii bunu google kurallarını ihlal etmeden, içeriklerinizi anahtar kelimelerle doldurmadan, kullanıcı odaklı düşünerek yapmalısınız.
Anahtar Kelime Türleri
SEO başarınızı etkileyen anahtar kelimelerin uzunluğu rekabet düzeyini yükseltebilir veya azaltabilir. Amacınıza göre kullanabileceğiniz anahtar kelime çeşitleri kısa ve uzun kuyruklu anahtar kelime olarak temelde 2′ye ayrılır.
1. Kısa Kuyruklu Anahtar Kelimeler
1 – 2 kelimeden oluşan ve yüksek aratılma hacmine sahip olan anahtar kelimelerdir. Sitenizi olabildiği kadar çok insana göstermek istediğiniz için bu kelimeleri sık sık kullanmak isteyebilirsiniz.
Ancak kısa kuyruklu anahtar kelimelerde rekabet genellikle daha yüksek olacaktır. Yani bu kelimelerde üst sıralara çıkmak daha zordur. Tabi siteniz yeniyse ve yıllardır sektörde SEO çalışmaları yapan sitelere rakipseniz geçerlidir.
Bu yüzden, sitenizi optimize etmeye başlayan yeni bir işletmeyseniz başlangıçta rekabeti yüksek kısa kuyruklu anahtar kelimelere odaklanmamanız daha iyi olacaktır. Eğer yıllardır SEO optimizasyonu yapan başarılı bir siteniz varsa tereddüt etmeden kısa kuyruklu anahtar kelimeleri hedefleyebilirsiniz.
2. Uzun Kuyruklu Anahtar Kelimeler
Uzun kuyruku anahtar kelimeler ise 3 ve 3′den fazla kelimeden oluşurlar ve genellikle aratılma hacmi düşük olan kelimelerdir. Aratılma hacimleri kısa kuyruklu anahtar kelimelere oranla daha düşük olabilir ancak rekabet düzeyleri de azdır. Yani her ay az sayıda kişi aratıyor olsa da, arayanlara ulaşma ve sitenize çekme ihtimaliniz daha yüksek olacaktır.
Ayrıca kısa kuyruklu anahtar kelimelere kıyasla niyeti daha açıktır ve net bir amacı vardır. Mesela, ″anahtar kelime″ diye arattığınızda, karşınıza binbir türlü sonuç çıkacaktır. ″Anahtar kelime analizi nedir″ diye aratırsanız net bir cevaba ulaşma olasığınız daha yüksek olacaktır.
Yani kelime sayısı arttıkça arayan için sonuçlar daralıyor, rekabet eden sayısı azalıyor ve istenilene daha kolay ulaşılıyor.
Trafik Çeken Anahtar Kelime Seçimi
SEO başarısına önemli ölçüde etki eden anahtar kelimenin ne olduğunu öğrendiğimize göre, şimdi bu kelimeleri nasıl bulabileceğimizi görelim. Anahtar kelime bulmak için işimizi kolaylaştıracak güvenilir yöntemler ve araçlar bulunmakta.
1. Anahtar Kelime Araştırması için Kullanılabilecek Araçlar
Anahtar kelimeleri başlangıçta tahmin ederek bazılarını bulabilirsiniz. Tabi tahminden öteye giderek bu konuda üretilen ücretli ve ücretsiz araçları kullanarak birçok çevrimiçi araç bulunmakta.
Bunlardan en ünlüsü Google Ads uygulaması içerisinde yer aran Google Anahtar Kelime Planlayıcı Aracıdır. Verileri doğrudan google′dan çektiğiniz için en güvenilir ve en etkili araçlardan biridir.
Sunduğu kelimelerin arama hacmi ve rekabet düzeyleri gibi bilgileri en ince ayrıntısına kadar elde edebilirsiniz. Anahtar kelime araştırması yaparak yeni anahtar kelimeler bulabileceğiniz gibi var olan anahtar kelimelerin aratılma hacimlerini ve rekabet düzeylerini öğrenmenizi sağlar. Site adresi girilerek, belirtilen sitedeki anahtar kelimeler hakkında da fikir sahibi olabilirsiniz.
Diğer anahtar kelime bulma araçlarından bazıları aşağıdaki gibidir.
2. Uzun Kuyruklu Anahtar Kelimelere Odaklanın
Siteniz için anahtar kelime seçerken uzun kuyruklu anahtar kelimelere odaklanarak sitenize daha fazla trafik çekebilirsiniz.
Özellikle marka ismi içeren kısa anahtar kelimeler seçmek yerine uzun kuyruklu anahtar kelimeler belirlemek önceliğiniz olmalı.
Yukarıdaki resimde ″anahtar kelime″ ifadesi aylık 1300 kere aratılıyor olsa da çok fazla site sıralamada yarışıyorsa üst sıralara yükselmeniz zor olacaktır. ″anahtar kelime analizi″ ifadesi 320 kere aratılsa da bu kelimede üst sıralara yükselmek daha kolay olacaktır. Ki ″anahtar kelime analizi nedir″ ifadesi bulunan içeriğiniz çok daha kolay sıralamada üst sıralara yerleşecektir.
Arama hacmi düşük olabilir ancak bu sonucu 12 ile çarparsanız yılda ne kadar kullanıcı sitenize gireceğini düşünün. Arama sonuçlarında üst sıralara çıkmazsanız trafik çekemezsiniz. Kısa kuyruklu anahtar kelimelere odaklanmak yerine seçimlerinizi uzun kuyruklu anahtar kelimere odaklamanız ile birlikte sitenizin trafiğini daha kolay arttırabilmiş olacaksınız.
3. Aratılma Potansiyeli Yüksek ve Rekabeti Düşük Anahtar Kelimelere Bakın
Uzun kuyruklu anahtar kelimeler genellikle rekabet düzeyi düşük olsa da kontrol ederek kullanmanız gerekecektir.
Özellikle sigorta ve ilaç sektörleri başta olmak üzere bazı endüstriler diğerlerine göre rekabeti daha yüksektir ve uzun kuyruklu anahtar kelimeler olsa bile sıralamada yükselmek için zorlanabilirsiniz.
Hangi sektörde olursanız olun, herhangi bir anahtar kelime için kontrol etmeniz önemlidir. Anahtar kelime araştırmasında yeniyseniz sizin için bu içerik iyi bir başlangıç olabilir.
Sitede Anahtar Kelime Nasıl Kullanılır?
Anahtar kelime analizi sonucunda belirledikleriniz kelimeleri içeriklerinizde birçok bölgede kullanabilirsiniz. Her sayfa için 1 tane odaklandığınız anahtar kelime olmalı. Bu kelime, belirlediğiniz diğer anahtar kelimelere kıyasla içerikte daha fazla geçmeli, başlıkta, URL adresinde, alt başlıklarda ve resim, video gibi media etiketlerinde kullanılması gerekmekte. Tabi bunu abartmadan ve içeriğinizin hiyerarşisine uygun olacak şekilde yapmalısınız. Böylelikle arama motoru botlarının sayfanızın odaklandığı konuyu anlamasını sağlayarak alakalı aramalarda gözükmesini ve sıralamada yükselmesini sağlarsınız.
Anahtar kelimeleri kullanacağınız başlıca bölgeler aşağıdadır;
URL Adresleri
Sitenizde bağlantılarınızın SEO uyumlu URL yapısına uygun olduğundan emin olun. SEO uyumlu değil ise URL yapınızı değiştirin ve eski sayfalardan yeni sayfalara 301 ile yönlendirme yapın. Ardından sayfalarınızın URL adreslerinde odaklandığınız anahtar kelimeyi geçirin.
Ve URL adresini sade tutun. Google URL adresinde ilk 5 kelimeye daha fazla dikkat eder. URL′deki kelimeler tire (-) işareti ile ayrılır.
Meta Etiketleri
Title, description gibi meta etiketleri ile başlık etiketlerinde anahtar kelimeler kullanın. H1, title, description etiketlerinde odaklanılan anahtar kelimeyi geçirmek sayfanın alaka düzeyini oldukça fazla arttıracaktır.
Mümkünse birden fazla anahtar kelime kullanın ancak spam yapmadan, anahtar kelimeler doldurmadan, kullanıcıya odaklı çalışın. H2, h3 gibi alt başlıklarda diğer anahtar kelimeleri geçirin. Alt başlıklar arama motorlarına sayfanızın ne hakkında olduğunu anlatmakla birlikte okunurluğu arttıran ve kullanıcıların içeriğinizi daha kolay tarayabilmesini sağlayacaktır.
İçerik
İçeriğinizi okuyun ve okunurluğu bozmadan, okuyana hissettirmeden en değerli anahtar kelimelerin tekrar edeceği şekilde içeriğinize ekleyin. Odaklanılan anahtar kelime en fazla geçen anahtar kelime olmalıdır.
Anahtar kelime oranı tüm kelimeye oranla %1 – %4 seviyesini geçmeden alakalı ve doğal görünecek şekilde içeriğinize ekleyin. İçeriğinizi anahtar kelime ile doldurmak google ve diğer arama motorlarının kurallarına aykırıdır ve başta google olmak üzere arama motorları tarafından cezalandırılırsınız. Bu da sıralamanıza oldukça büyük zararlar verecektir.
Sıralamada etkili sonuçlar almak için içeriğinizin ilk paragrafında veya ilk 100 kelime içerisinde odaklandığınız anahtar kelimeyi doğallığı bozmadan geçirmeye gayret edin. Anahtar kelimeyi zorunlu olarak eklemeye çalışmayın. Doğallığı bozuyorsa eklemeyin.
Resimler
Arama motorları resimleri insanlar gibi göremez ama okuyabilir. Bu yüzden anahtar kelimelerinizi resimlerinizin URL adresine ve ″alt, title″ gibi özelliklerine doğallığı bozmadan, anlamlı ve resmi iyi açıklayacak şekilde eklemeye gayret edin.
Anahtar kelimeleri ″alt″ özelliğine doldurursanız SEO başarınızı olumsuz etkiler ve sıralamanızın düşmesine sebep olabilir. Doğallığı bozmayın.
SEO için Anahtar Kelime Araştırmasının Önemi
Sektörünüzle ilgili anahtar kelime araştırması yaparken hedef kitlenizin ilgilendiği ancak sitenizde bulunmayan bazı konuları farkedersiniz. Bulduğunuz bu anahtar kelimeler sizin için çok önemlidir.
Konu seçimine yön veren anahtar kelime araştırması yaparken bulduğunuz bu anahtar kelimeleri içeriklerinizde kullanmanız ve bu ifadelere göre içeriğinizi zenginleştirmeniz sonucunda kullanıcılarınızın aradıklarını ve arayabilecekleri konuları onlara sunmuş olursunuz. Böylelikle bu anahtar kelimeler üzerinden arama sonuçlarında görünür hale gelebilirsiniz.
Bu SEO stratejisi özellikle uzun kuyruklu anahtar kelimeler için daha uygundur. Detaylı bir şekilde sorgulayan bir kullanıcı neyi aradığını biliyordur. Bu ifadeleri sitenizde geçirerek potansiyel müşterilerinizin sorunlarını çözen özgün bir içerik oluşturduğunuzda, trafik çekmeye başlarsınız ve bilinirliğinizi arttırırsınız.
Gerçekten faydalı ve kaliteli bir içerik oluşturduysanız ilk izlenimler olumlu olacak. İlk gelenler satın alma veya iletişim kurmaya kendilerini hazır hissetmeseler de markanızı hatırlayacaklar. Bu ise sizin gelirinizi doğrudan etkileyecektir.