Arama motoru optimizasyonu (SEO) ve arama motoru pazarlaması (SEM) terimleri web sitelerin pazarlanması ile ilgilenen 2 ayrı konudur. Site pazarlama sektöründe birçok kısaltma mevcuttur ancak SEO ve SEM terimleri sık sık birbirleriyle karıştırılır.
SEO ve SEM nedir, aralarındaki farklar nelerdir ve nerelerde kullanılır? Hangisini kullanmak daha doğru? gibi soruların cevaplarını bu yazıda yanıtlayacağız ve ayrıntılı ele alacağız. Hadi başlayalım!
SEO ve SEM Arasındaki Farklar Nelerdir?
Her ikisi arasındaki fark ince olabilmekte ancak SEO ve SEM birbirlerinin yerine geçebilen terimler değildir. En büyük fark ise SEM′in ücretli reklamcılık teknikleriyle çeşitli pazarlama kanallarını temsil eden terim olmasıdır.
Özetle SEO ve SEM Nedir?
SEO (Search Engine Optimization), Google başta olmak üzere arama motorlarında daha iyi sıralanmanızı sağlayan site optimizasyonlarını içeren terimdir.
SEM (Search Engine Marketing), arama motorları üzerinde pazarlama faaliyetleri ile alakalı SEO, tıklama başına ödeme (PPC) başta olmak üzere birçok konuyu içeren terimdir.
SEO Nedir?
SEO′un özü, web sitenizin hem kullanıcılar hem arama motorları tarafından kolay kullanılmasını sağlamaya yönelik çalışmalardır. Bu çalışmaların yapılması, kullanıcılarınıza sunmuş olduğunuz değeri google gibi bütün arama motorlarının farketmesini sağlayacaktır. Devamında arama sonuçlarında rakiplerinizden daha üst konumlarda sıralanmaya başlayacaksınız.
Sıralamadaki bu artış neticesinde daha fazla trafik elde edeceksiniz ve sektörünüzde değerli bir kaynak olduğunuzu göstereceksiniz. Bu süreç siz SEO çalışmalarına devam ettiğiniz sürece devam edecektir.
SEO çalışmaları ise aşağıdakiler başta olmak üzere bir çok optimizasyonu içerir.
- Anahtar kelime analizi yapılması ve anahtar kelimelerin site içi / site dışı uygun şekilde kullanılması
- Başlıkları ve meta açıklamalarını optimize etme
- İçerik oluşturma ve içeriği SEO uyumlu hale getirme
- Sunucu ve barındırdığı site altyapı optimizasyonu
gibi gibi. Bu ve bundan başka diğer çalışmalarla birlikte arama motorlarında arama yapan kullanıcılara aradıklarının sizde olduğunu ve bunları içeriğinizde multimedya (resim video vs) destekli anlaşılır bir şekilde sunduğunuzu söylersiniz.
Böylelikle sizin kullanıcıları anladığınızı ve onları düşünerek, onlarla empati kurarak faydalı ve kaliteli içerikler sunduğunuzu gösterecektir. Sizi tanımayanlara kendinizi tanıtıyor ve sizi tanıyorlarsa da sorularını yanıtlayan oldukça kaliteli kaynak olduğunuzu ispatlamış oluyorsunuz.
Bu size karşı bir güven oluşturur ve eğer bir işletmeyseniz bu da sitenizi ziyaret edenlerin bir süre sonra müşteriniz olmasını veya sadık okur kitlenizin oluşmasını sağlar.
SEO çalışmaları bir süreçtir. Bir kereliğine yapılan bir şey değildir. Rekabet büyüdükçe sıranızı kapmaya çalışanlar olacaktır. Sıralamanızı korumanız ve stratejinizi zamanla geliştirmeniz önemlidir. Zaman, sabır ve çaba gerekir. Ki bu çabanız da elde edeceğiniz sonuca değer.
SEM Nedir?
SEM ise arama motorlarının sunduğu ücretli reklam hizmeti ile birlikte SEO çalışmalarını da içeren genel bir pazarlama kavramıdır.
SEM, SEO ve SEM teknikleri içeren arama pazarlama yöntemiyle aynı değildir. En çok bilinen 5 SEM stratejisi şunlardır:
- Tıklama Başına Ödeme, PPC (Pay Per Click) : Yayınlanan reklamların tıklanma başına maliyetidir.
- Bin Gösterim Başına Maliyet (BGBM) : Yayınlanan reklamların bin kere gösterilmesine karşılık maliyetidir.
- Yerel SEO : İşletmenizin bulunduğu konumun avantajını kullanarak daha fazla kullanıcı çekmek.
- Görüntülü Reklamcılık : Reklamınızın görsel içeriklere dayalı yayınlanması modelidir.
- Ürün ve Mağaza Reklamcılığı : Ürünlerinizi ve ürünlerinizin yayınlandığı internet mağazanızın reklamını yapmak.
- Yeniden Pazarlama (Remarketing) : Ürün veya markanın akılda kalıcığını arttırmak için site veya reklama denk gelen kullanıcılara tekrar reklam göstererek dönüşümleri arttırmaya dayalı cookie tabanlı yeniden pazarlama stratejisidir.
- Dönüşüm Oranı Optimizasyonu, CRO(Conversion Rate Optimization) : Reklam stratejilerini analiz ederek dönüşüm oranını arttırmak.
İşletmeler ihtiyaçlarına bağlı olarak bu ve benzeri SEM stratejilerini seçebilir. Yeni başlayan bir işletme sektörde daha hızlı yer edinebilmek için TBM veya BGBM stratejilerini seçerek markalaşmaya odaklanırken, yıllarca sektörde yer edinmiş bir işletme ise CRO ile dönüşümlerini yani satışlarını arttırmaya odaklanabilir.
Ücretli pazarlamanın en önemli avantajı ise aniden etkisini göstermesi ve hızlı geri dönüşüm sağlamasıdır. TBM reklamları ile kimlerin gördüğünü, ne kadar ödediğinizi, görüntülenmenizi ve daha birçok analizi kontrol edebilirsiniz.
Birden fazla SEM stratejisi kullanmak geniş kitlelere ulaşmak isteyenler için mükemmel bir yöntemdir. Çeşitli kitlelere ve farklı insanlara ulaşmanız için birden fazla reklam oluşturabilirsiniz. Küçük veya orta büyüklükteki işletmelerin birden fazla SEM stratejisi kullanmasına gerek kalmayabilir. Bu sizin hedefinize bağlı. Yine de çoğu işletme için birkaç tane strateji yeterlidir.
SEM, geleneksel pazarlama anlayışına kıyasla oldukça büyük bir avantaj sağlar. İlan panosu veya televizyon reklamlarına kıyasla daha uygun fiyatla daha fazla performans sağlayabilirsiniz. Performansınızı da izleyebilir, pazarlama tekniklerinizi geliştirebilirsiniz.
SEM ile geleneksel pazarlamayı bir arada kullanmayı tercih edebilirsiniz. Bu sizin için bir seçenek ancak birçok işletme SEM ile hedeflerine ulaşabileceklerini biliyorlar.
Tabii pazarlamacılık ile gerçekten büyümek isteyen işletmeler için hem SEM hem geleneksel reklamcılık her zaman bir seçenektir.
SEO veya SEM Sizin İçin Gerekli mi?
Bu sorunun cevabı sizin pazarlama hedefinize bağlıdır. Doğru uygulanan ve performans artışı sağlayan SEO çalışmalarınız büyük ölçekli SEM stratejinizin bir parçası olabilir.
Ayrıca belirlediğiniz yaş aralıkları-cinsiyet gibi toplum yapısına sahip kişileri veya local SEO çalışmaları ile belirli konumlarda yaşayan insanları hedefleyecek şekilde pazarlama teknikleri kullanabilirsiniz. Ya da sitenizi ziyaret etmiş kullanıcılarınıza sitenizden çıksalar bile kişiselleştirilmiş reklamlar sunmanıza yarayan gelişmiş yeniden pazarlama reklamınız olabilir.
Birçok SEM stratejisini kullanarak detaylı ve ince ayarlanmış pazarlama reklamları oluşturmanız mümkün. Birçok işletme için bazıları gerçekçi olmayabilir ancak SEM yöntemlerinden en kullanılanları olan SEO ve tıklama başına maliyetli reklamlar ile başlamak çoğu zaman yeterlidir ve iyi bir başlangıç olacaktır. Böylelikle ücretli ve ücretsiz pazarlama teknikleriyle markalaşmaya başlayabilir, performansınızı ve bilinirliğinizi arttırabilirsiniz.
Başarılı SEM İpuçları
Bu ipuçları pazarlama stratejilerinizi başarılı şekilde şekillendirmenize yardımcı olacaktır.
1. Hedef kitlenizi araştırın
İşletmenizin reklamını yapıp kendinizi pazarlıyorsanız ilk yapmanız gereken hedef kitlenizi araştırmak olacaktır. Kimlere pazarlayacağınızı bilmiyorsanız başarılı olamazsınız. Bu yüzden vakit ayırıp ideal müşterilerinize dair derinlemesine araştırma yapmalısınız.
Bu noktada kitlenize dair;
- Sık sordukları sorular (SSS)
- Toplumsal bilgiler (yaş, cinsiyet vs…)
- Alışveriş alışkanlıkları
- Alım gücü
- Ortalama harcama tutarı
- İhtiyaçları
gibi bilgileri edinmeniz ve bu doğrultuda stratejinizi belirlemeniz gerekir. Bu süreçte,
- Sahip olunan müşteri etkileşimlerinin kaydedildiği CRM (Müşteri İlişkileri Yönetimi) yazılım verileri
- Geçmiş müşterileri analiz etmek
- Sosyal medya hesaplarınızdaki takipçileri incelemek
gibi kaynaklarınıza bakabilirsiniz. Kitlenizle ilgili herşeyi öğrenemeyebilirsiniz ancak bu konuda zaman ayırmanız gerekir. Bu şekilde hedef kitlenizin kimler olduğu, hangi hizmetlerinizi isteyebilecekleri gibi kafanızda bir tasvir oluşturabilirsiniz. Müşterileriniz hakkında elde edeceğiniz ek bilgiler ile hedefli pazarlama seçeneklerinden faydalanmanızı sağlayacaktır.
2. Gelişmiş hedefleme seçenekleri kullanın
Reklamlarda başarılı geri dönüşler sağlayan birçok şirket SEM′in gelişmiş hedefleme seçeneklerini kullandıkları için bu denli başarılı oluyorlar.
Mesela, Google Ads (Adwords)′de kullanıcıların yaş, cinsiyet gibi sosyal bilgilerine göre filtreleme yapmanın ötesinde, kullanıcıların geçmişteki hareketleri ve davranışları, ilgi alanları gibi konularda hedefleri daraltarak dönüşümleri arttırabilirsiniz. Remarketing (yeniden pazarlama) yöntemiyle sitenizi önceden ziyaret etmiş kullanıcılara kendinizi hatırlatan reklamlar yayınlayabilirsiniz.
İlk olarak minimum hedefleme ile reklamınızı yayınlayın, ardından reklamınız yayınlandığı süre boyunca elde edilen verilere göre hedefinizi daraltın. Mesela, reklamınıza belirli yaştan insanların tıkladığını ancak ilgilenmediklerini ve dolayısıyla dönüşümlerinizin artmadığını farkedersiniz. Bu yaş grubunu hariç tutarak reklamınızı optimize eder ve performansınızı arttırabilirsiniz.
3. Dikkat çekin
Reklamlarınızın farkedilebilirliği arttırmak istiyorsanız reklamınıza ilgi çekici başlık ve açıklamalar girebilir, kullanıcıların dikkatini çekersiniz. Ayrıca hedef kitlenizin ihtiyacı, istekleri ve sorularına dikkat çeken yazılar da kullanabilirsiniz.
Hedef kitlenizin ihtiyaçlarına dokunmanın yanı sıra, ayrıca pazarladığınız ürünün benzersiz özelliklerini vurgulayın. Onların sorunlarına en iyi çözümün kendiniz olduğuna onları ikna edin.
4. Amaca göre reklam yapınızı kurgulayın
Reklam yayınlamaya yeni başlayan işletmeler çoğu zaman reklam yapılarını kurgulamayı umursamazlar. Çeşitli türden bir sürü ürün pazarlıyorsanız alakalı oldukları konulara göre gerektiğinde farklı reklam grupları veya reklam kampanyaları oluşturmanız, pazarlamanızın başarısını arttırabilir. Bu yaklaşım reklam yönetimini de kolaylaştırır.
Örneğin, eldiven ve şapka satıyorsanız ve Google Ads′de reklam verecekseniz, eldiven ve şapka için 2 ayrı reklam kampanyası oluşturmalısınız. Renk çeşitleri gibi ürünün aynı ancak özelliğinin değiştiği durumlarda kampanyalar içerisinde farklı reklam grupları oluşturabilirsiniz. Böylelikle her bir reklam için farklı pazarlama teknikleri uygulayarak reklam hedeflemenizi çeşitlendirebilirsiniz.
5. Deneyimledikten sonra uygulayın
Google Ads′nin de içerisinde bulunduğu reklamcılık platformlarında reklamlarınız üzerinde köklü değişiklikler yapmadan önce, yapılan değişikliklerin reklamın performansını nasıl etkileyeceğini görmek için testler yapın. Bu, tahmin ve önsezi yerine verilere dayalı doğru ve bilinçli kararlar almanıza yardımcı olur.
Reklamlarınızda yaptığınız değişiklikleri birkaç hafta gibi zaman aralıklarıyla yayınlayın. Hedef kitleniz büyük veya konum bazlı yerel hedefleme yapıyorsanız daha kısa süreli testler yaparak nihai reklamınızı belirleyebilirsiniz.
6. Reklam uzantıları
Reklam uzantıları reklamlarınızın performansını arttırabilir. Kullanıcılara sitenizin belirli URL adreslerini, konum, derece veya telefon numaranızı ek bilgiler sağlarsınız.
Google Ads′de reklam uzantılarını kullanabilmek için reklam sıralaması, kullanıcının açılış sayfası deneyimi, reklamın yönlenecek sayfa ile alaka düzeyi ve beklenen tıklama oranı gibi detaylara bakılarak değerlendirilir, hesaplanır ve bu doğrultuda uzantılar kullanıma sunulur.
Bu yüzden hedef kitlenizin iyi araştırılması, reklam hedefleme seçeneklerinden faydalanılması e etkili reklam başlığı ve açıklaması girilmesi önemlidir. Bunlar SEM′de reklam kampanyanızın performansına önemli ölçüde etkisi olur ve tıklama oranınızı yükseltebilir.
7. Açılış sayfasını etkileyici hale getirin
SEM reklam kampanyanız için reklam grupları oluşturduğunuzda, bu reklamlara tıklanıldığında kullanıcının yönlendiği açılış sayfaları hazırlarsınız. Önceden oluşturulan bir sayfaya yönlendirme yapabileceğiniz gibi reklamınıza özel sayfa oluşturup reklamı bu sayfaya da yönlendirebilirsiniz ki birçok şirket bunu yapar.
Reklamlarınızın performansını iyileştirmek adına açılış sayfasında yapabileceklerinizden bazıları aşağıdaki gibidir;
- Sezgisel ve kullanıcı deneyimi üst düzey olmalı.
- Sayfanın 1-3 saniye arasında yüklenmeli.
- Harekete geçirici mesajlar içermeli.
Açılış sayfanızı başlangıçta tanıdıklarınızın ziyaret etmesini sağlayarak performans testi yapabilirsiniz. Geri bildirimler doğrultusunda tasarımındaki hataları düzeltebilir ve kullanıcılara iyi bir deneyim sunabilirsiniz.